Unihäiriöt ja niiden hoito

Helsingin Uniklininikalla selvitämme syyt oireittesi taustalla ja hoidamme sinut kokonaisvaltaisesti.

Lue lisää ja varaa aika asiantuntijoillemme hoitosi aloittamiseksi.

• Uniapnea

Unenaikaiset hengityskatkokset, mitkä lisäävät päiväaikaista väsymystä, sairauksia ja liikenneonnettomuuksia.

• Unettomuus

Unensaannin vaikeus, yölliset heräämiset, tai muu unen ylläpitämisen vaikeus.

• Narkolepsia

Liikaunisuus, jossa keskimääräistä pidemmästä unenpituudesta huolimatta esiintyy väsymystä.

• Kleine-Levin syndrooma

Kleine-Levin syndrooma esiintyy jaksoittaisena liikaunisuutena mikä vuorottelee normaalien vireystilajaksojen kanssa.

• Dysautonomia

Dysautonomialla tarkoitetaan autonomisen, eli tahdosta riippumattoman, hermoston häiriöistä johtuvaa sairautta. Yleisimpiä esimerkkejä ovat migreeni ja ortostaattinen hypotensio.

• Hypersomnia (liikaunisuus)

Liikaunisuus, jossa keskimääräistä pidemmästä nukkumisajastahuolimatta esiintyy väsymystä.

• Muut uneen liittyvät häiriöt

Unettomuuden syynä voivat olla esimerkiksi epilepsia, krooniset kivut, muut elimelliset sairaudet tai lääkkeet.

• Levottomatjalat oireyhtymä (RLS)

Pakonomaista jalkojen liikuttelupakkoa tai epämukavaa tunnetta, jotka helpottavat jalkoja liikuteltaessa.

• Uni-valverytmin häiriöt

Erilaiset uni- ja valverytmin muutokset, mitkä häiritsevät toimintakykyä.

• Parasomniat

Unenaikaisia erityishäiriöitä kuten unessa puhumista, unissakävelyä, yöllisiä kauhukohtauksia, hampaiden narskuttelua ja REM-unen aikaisia käyttäytymishäiriöitä.

• Krooninen väsymysoireyhtymä

Kroonisesta väsymysoireyhtymästä käytetään useita nimityksiä. Pääoireina oireyhtymälle ovat uupumus ja toimintakyvyn huononeminen.

Helsingin Uniklinikka | Vitalmed Tutkimuskeskus
Valimotie 21
00380 Helsinki

Ajanvaraus ja laskutusasiat