Hypersomnia (liikaunisuus)

Liikaunisuus, jossa keskimääräistä pidemmästä nukkumisajasta huolimatta esiintyy väsymystä.

Hypersomniasta eli liikaunisuudesta kärsivä henkilö nukkuu normaalisti keskimääräistä pidempään ja siitä huolimatta kärsii päiväaikaisesta väsymyksestä. Sairaus usein huonontaa toimintakykyä. Liikaunisuuden taustalla on useita eri syitä ja sairauksia. Yleisimpiä syitä liikaunisuudelle on hoitamaton uniapnea. Narkolepsiapotilas kärsii poikkeavasta päiväaikaisesta väsymyksestä, mutta toisaalta nukkuu yleensä huonosti öisin.

Usein hypersomnioissa päiväaikainen väsymys on voimakasta, mutta yöuni ei ole rikkonaista kuten lähes kaikissa muissa neurologisissa unihäiriöissä. Tosin narkolepsiassa yöuni on heikkolaatuista ja oireena saattaakin olla unettomuutta. Hypersomnioiden diagnosointi on usein vaativaa. On tärkeää sulkea pois muut mahdolliset syyt liikaunisuuden taustalta. Diagnostiikassa käytetään unipolygrafiaa ja MSLT-tutkimusta eli nukahtamisviivetutkimusta. Muita tutkimuksia tehdään tarpeen mukaan, jotta diagnoosi voidaan varmistaa muiden poissulkevien tutkimusten ohessa.

Hypersomnia saattaa liittyä sairastettuihin virusinfektioihin jälkitilana tai se voi esiintyä idiopaattisena, jolloin syytä ei tiedetä. Idiopaattinen hypersomnia alkaa alle 25-vuotiaana ja on erittäin harvinainen sairaus. Liikaunisuutta tavataan oireena myös useiden muiden neurologisten, psykiatristen ja synnynnäisten sairauksien yhteydessä. Joissain tapauksissa liikaunisuus voi olla myös esimerkiksi aivoinfarktin tai aivovamman seuraus.