Kuorsauksen tutkimus

Kuorsaus ei sinänsä ole sairaus, vaan lievänä esiintyessään merkki tilapäisestä lisääntyneestä vastuksesta ylähengitysteissä unen aikana. Sen aiheuttaa mekaaninen tai toiminnallinen hengitystie-este. Jos kuorsaus on lähes joka yö esiintyvää, voi olla syytä selvittää sen haitta-astetta lääkärinkäynnillä. Silloin voidaan mahdollisesti ennaltaehkäistä uniapneataudin kehittyminen tai diagnosoida mahdollinen uniapnea, jonka yleisin oire on erittäin äänekäs kuorsaus ja johon liittyy usein taukoja tai korahduksia hengityskatkoissa. On kuitenkin huomattava, että joskus uniapneaan liittyvä kuorsaus voi olla hyvinkin hiljaista.

Lääkärin vastaanotolla

Lääkäri haastattelee mm. nukkumistottumuksista, päiväaikaisesta väsymyksestä ja muista oireista. Hän laskee painon mukaan BMI:n ja mittaa kaulan ympäryksen. Hän arvioi myös suulaen ja nielun mahdollisen ahtauden ja arvioi krikomentaalisen tilan.

Joskus tarvitaan vielä tutkimuksina:

• Apnealink –  uniapnean alustavaan diagnostiikkaan suunniteltu tutkimus
  • Yöpolygrafia – laajempi uniapneaa, raajaliikkeitä, sydämen toimintaa ja yöllistä verenpainetta selvittävä tutkimus. Tarkaa unen pituutta ei voida määrittää, koska rekisteröinnisä ei tuktitta aivojen sähköistä toimintaa eikä silmien liikkeitä. ​
  • Unipolygrafia – Yöpolygraafiaa laajempi kokoyön unireksiteröinti, johon sisältyy kaikki yöpolygrafiassa mitattavat toiminnot ja lisäksi myös takempi lihastoiminnan mittaus (EMG), silmien liikkeet (EOG) ja aivojen sähköisen toiminnan mittaus (EEG) vähintään 6 eri kanavalta. Unipolygafia mahdollistaa muun uasa univaiheiden luokituksen ja tarkan unen pituuden ja heräämisten määrittämisen. Helsingin uniklinikassa unipolygrafian aikana mitataan aina myös EKG ja jatkuva syke sykkeeltä verenpaine.​

Kiinnostuitko?

Helsingin Uniklinikalla selvitämme syyt oireittesi taustalla ja hoidamme sinut kokonaisvaltaisesti.

Lue lisää ja varaa aika asiantuntijoillemme hoitosi aloittamiseksi