Narkolepsia ja COVID-19

Me elämme nyt poikkeuksellisia aikoja ja siihen liittyen on meille tullut paljon puhelinsoittoja liittyen narkolepsiaan ja COVID-19 koronavirukseen. Siksi tämä lyhyt teksti, josta on toivottavasti apua.

Kukaan ei tiedä tarkalleen miten kyseinen koronavirus tulee käyttäytymään. Iäkkäät yli 70 vuotiaat ja monisairaat ovat riskiryhmässä sairastua vakavaan hengitysvajeeseen, mikä edellyttää usein hengitystukihoitoa tehohoito-olosuhteissa. Kroonisista neurologisista sairauksista riskiryhmiin kuuluvat lähinnä MS-potilaat, harvinaisia lihassairauksia sairastavat potilaat, ALS-potilaat ja myasteniapotilaat sekä vaikeata dementiaa sairastavat huonokuntoiset potilaat.

Alle 70-vuotiaat muutoin terveet NARKOLEPSIAPOTILAAT eivät kuuluu riskiryhmään. Sen sijaan narkolepsiapotilaiden samanaikaiset rinnakkaissairaudet kuten vaikea obstruktiviinen keuhkosairaus, vaikea uniapnea tai voimakas ylipaino ja siihen liittyen vaikea diabetes, verenpainetauti ja sydämen vajaatoiminta lisäävät vakavan sairauden vaaraa. Itse narkolepsia ei siis kuitenkaan sitä tee. Miten narkolepsiapotilaiden tulee nyt toimia?

1. Noudata yleisiä THL:n ja ministeriön ohjeita ja suosituksia. Ole mieluimmin ylivarovainen kuin leväperäinen ja vältä turhia ihmiskontakteja. Kuka tahansa voi periaatteessa sairastua. Suojele myös muita ihmisiä.
  2. Käytä sinulle määrättyä narkolepsialääkitystä, jotta oireesi pysyvät kurissa niin, että tulet toimeen. Modafiniili, metyylifenidaatti ja myös kaikki SSRI- ja SNRI-lääkkeet (venlafaksiini, sitalopraami, sertraliini, fluoksetiini ym) ovat luonteeltaan hengitystä stimuloivia, eikä niistä ole tiedossa mitään haittaa ajatellen COVID-19 virusta. Natriumoksibaatin ei myöskään tiedetä olevan haitallinen, mutta teoreettisesti se saattaa heikentää hengitystä. Älä kuitenkaan lopeta sen käyttöä, koska toisaalta on näyttöä siitä, että se lisää syvää unta ja sitä kautta se voisi myös parantaa vastustuskykyä infektiosairauksia vastaan. Jos sen sijaan kaikesta huolimatta sairastut koronainfektioon tulee sinun ilmoittaa hoitavalle lääkärillesi Xyremin käytöstä ja voi olla järkevää lopettaa sen käyttö mikäli hengityksesi selvästi huononee.
  3. Vaikka narkolepsia ei muodosta erityistä lisäriskiä, tulee sinun olla varovainen. Harkitse rutiiniluonteisten poliklinikkakäyntien muutamista etävastaanotoiksi. Lääkäri voi uusia lääkkeet suoraan apteekkiin. Jos sinun täytyy käydä paikan päällä, niin älä mene tutkimuksiin, jos epäilet sairastavasi jotakin hengitystieinfektiota.
  4. On luonnollista tässä tilanteessa pelätä ja olla ahdistunut. Sehän tarkoittaa, että olet mieleltäsi terve. Terve ihminen kokee vähintään jossain määrin ahdistuneisuutta tällaisessa tilanteessa. Pidä yhteyttä läheisiisi, käytä rentoutus- ja stressihallintakeinoja. Kysy tarvittaessa rentoutusohjeita.

Markku Partinen

LKT, professori, neurologian dosentti, unilääketieteen erityispätevyys

Helsingin uniklinikka, Tutkimuskeskus Vitalmed

Suomen narkolepsiatutkimuskeskus